tirsdag 6. januar 2015

Sovemønster

Idag er Elias 7 uker og 1 dag gammel, og jeg har endelig begynt å se et sovemønster hos han. Det er først nå jeg kan planlegge små utflukter med han uten å stresse. Når han først sovner, sover han i opptil tre timer. Har jeg en tidlig avtale gjelder det å legge han i vognen rett etter morgenammingen. Igår for eksempel hadde jeg time hos kiropraktor 09:45 og la han i vogna rundt 08. Har de siste dagene lagt merke til at han sover godt og sammenhengende etter morgenammingen. I går sov han frem til kl.11, det var deilig, jeg rakk til og med å handle til middag og tok en liten shoppingrunde på Metro før han våknet igjen rundt kl.11.

Lære å kjenne sitt barn
Har tatt noen uker, men vi har også begynt å se forskjell på når han sliter med luft i magen/anstrenger seg for å bæsje, når han er trøtt og når han er sulten. Som oftes er sult det enkleste å se, da han gjeiper en del og prøver å putte hånda si i munnen. Det finnes også tilfeller hvor vi ikke skjønner hva han vil, hvor han skriker med full hals, og da sier mammahjertet mitt å legge han til ved brystet, det er tross alt det tryggeste stedet nyfødte vet om og det hjelper alltid. Mulig han bare trenger litt trøst/varme eller kanskje en liten slurk, jeg vet ikke. Men det hjelper og det føles riktig. Heldigvis har det ikke skjedd de siste dagene, muligens fordi vi plukker opp signalene raskere. Jeg leste et sted "It doesent get easier, YOU get better".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar